Corona en de dekking op uw reis- en annuleringsverzekering

Belangrijk: Onderstaande informatie geldt voor de SOM- reis-en annuleringsverzekering. Heeft u via ons een andere reis- en annuleringsverzekering? Neem in dat geval contact met ons op voor al uw vragen hierover.

Nu de zomervakantie weer in aantocht is, begrijpen we dat u vragen heeft over het coronavirus en uw reis of vakantie. We zetten de meest gestelde vragen voor u op rij.

Negatief reisadvies? Code Rood en Oranje vanwege corona

Is er voor uw bestemming vanwege corona een negatief reisadvies afgegeven? Dan is de kans groot dat uw reisorganisator de reis omboekt naar een andere bestemming, of de reis annuleert waarna u de reissom terugkrijgt. Gaat u toch naar een bestemming waarvoor een negatief reisadvies vanwege corona is afgegeven? Dan biedt uw reisverzekering alleen dekking voor schades die niet corona-gerelateerd zijn.

Preventief annuleren?

Het uit voorzichtigheid annuleren van een reis valt niet onder de voorwaarden zoals die in de polis van uw annuleringsverzekering zijn omschreven. U krijgt de kosten dus niet vergoed. Ook als u al op reis bent maar vanwege het virusrisico eerder naar huis wilt, is dat niet verzekerd op uw annuleringsverzekering.

Wat als ik ziek word vóór mijn reis?

Bent u besmet met het coronavirus op het moment dat u (bijna) op vakantie gaat? Diverse verzekeringsmaatschappijen betalen dan de kosten voor de annulering. Dat is helaas niet standaard. Heeft u een annuleringsverzekering bij verzekeringmaatschappij SOM? Dan betalen zij de kosten van annulering. U moet hiervoor de uitslag van een officiële Coronatest aanleveren. Dit is een door het RIVM goedgekeurde PCR-of antigeentest. Een zelftest is onvoldoende.

Wat als ik ziek word tijdens mijn reis?

In vakantielanden met Code Groen of Geel is er wel dekking onder de reisverzekering. Als u tijdens uw reis ziek wordt door corona en naar het ziekenhuis moet, worden de medische kosten vergoed op voorwaarde dat u de dekking ‘Medische kosten’ heeft afgesloten. De kosten voor een eventueel langer verblijf of terugkeer naar huis worden alleen vergoed als u zelf ‘ernstig ziek’ bent en medische behandeling noodzakelijk is. Neemt u bij ziekte tijdens uw reis altijd zo snel mogelijk contact op met onze Helpservice: +31 20 65 15 918.

Wat als Code Groen of Geel tijdens mijn reis wijzigt naar Code Oranje?

Wilt u terug naar Nederland omdat de kleurcode tijdens uw reis wijzigt van Groen of Geel naar Oranje? Dan is er geen dekking voor de kosten die u maakt voor de terugreis.
Wordt u tijdens de reis (waarvoor code geel of groen gold toen u vertrok) ernstig ziek en blijkt u corona te hebben? Dan zijn de medische kosten die u maakt verzekerd
wanneer u de dekking ‘Medische kosten’ heeft afgesloten. Wanneer de (lokale) overheid adviseert het land te verlaten, dan gaan wij ervan uit dat u dit advies opvolgt.

Overmacht tijdens mijn reis?

Bent u al op reis en treft de overheid maatregelen vanwege corona waardoor u niet naar huis kunt of waardoor uw reis wordt vertraagd? Dan vergoedt SOM de redelijke kosten die u moet maken.

Waar vind ik actuele informatie over mijn vakantiebestemming?

Voor de meest actuele informatie over uw vakantiebestemming kunt u kijken op de website wijsopreis.nl van het Ministerie van Buitenlandse zaken.

Ik heb nog een andere vraag

Staat uw vraag hier niet tussen? Neem gerust contact met ons op. Wij helpen u graag!